شمارش معکوس؛ آمار و ارقام مربوط به توپ طلا

جدیدترین عکس و خبر ها از رونالدو و رئال

خبرها از معتبر ترین وبسایت های دنیا گرفته میشود!

شمارش معکوس؛ آمار و ارقام مربوط به توپ طلا

علی دشتی & ارشیا
جدیدترین عکس و خبر ها از رونالدو و رئال خبرها از معتبر ترین وبسایت های دنیا گرفته میشود!

شمارش معکوس؛ آمار و ارقام مربوط به توپ طلا

طرفداری- فرانس فوتبال از سال 1956 شروع به انتخاب بهترین بازیکن اروپا کرد و نام جایره خود را توپ طلا گذاشت. فیفا هم 35 سال بعد از پایه گذاریش به فکر تقدیر از بهترین های دنیا فوتبال در قالب جایزه بازیکن سال جهان، افتاد.

این دو جایزه از سال 2010، در هم ادغام شده و به عنوان توپ طلای فیفا، شناخته می شوند. این یادداشت به نقل از وبسایت فیفا، آمار و ارقام مربوط به تاریخچه توپ طلا/ بهترین بازیکن سال جهان طی 24 سال برگزاری آن را تشریح می کند: 

80

هشتاد درصد برندگان جایزه و نفرات دوم آن در سال های جام جهانی، در فینال این تورنمنت بازی کرده اند. فقط هریستو استویچکوف، که در سال 94 تیمش را تا نیمه نهایی جام جهانی بالا برده بود، و لیونل مسی در سال 2010، که به همراه آرژانتین در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی آفریقای جنوبی مقابل آلمان ها کنار رفته بود، این زنجیره را به هم زده اند. از بین نامزدهای امسال هم مانوئل نویر از آلمان و لیونل مسی از آرژانتین در فینال جام جهانی، مقابل هم به میدان رفتند، ولی کریستیانو رونالدو درمرحله گروهی، از دور رقابت ها کنار رفت.

20

سن جوان ترین بازیکنی است که توانسته توپ طلا را مال خود کند. سال 1996، رونالدوی برزیلی علی رغم آنکه نتوانسته بود در هیچ لیگ داخلی یا قاره ای قهرمان شود، جام حذفی و سوپرکاپ هلند و سوپرکاپ اسپانیا را در قالب آیندهوون و بارسلونا، مال خود کرده و همچنین میانگین یک گل در هر مسابقه را ثبت نموده بود. لیونل مسی که در سال 2009 برای اولین بار جایزه را مال خود کرده بود، در آن موقع 22 ساله بود و از این حیث در رده دوم است.

12

آمریکای جنوبی طی 24 سال گذشته، 12 بار برنده این جایزه شده و از این منظر با دو بار بیشتر، جلوتر از اروپایی ها قرار دارد. در مقابل، هفت بازیکن اروپایی (ماتئوس، فن باستن، باجو، زیدان، فیگو، کاناوارو و کریستیانو رونالدو)، توپ طلا برده اند که در مقایسه با 6 بازیکن اهل آمریکای جنوبی (روماریو، رونالدوی برزیلی، ریوالدو، رونالدینیو، کاکا و مسی)، بیشترند. تنها بازیکنی که توانسته خارج از این قاره، برنده شود، ژرژ وه آ بوده است. برزیل با 8 بار فتح این عنوان، موفق ترین کشور بوده و آرژانتین (4)، فرانسه و پرتغال (3) و ایتالیا (2) بار برنده شدن، در رده های بعدی قرار دارند.

10

بازیکنان بارسلونا 10 بار برنده عنوان بهترین بازیکن سال جهان شده اند که دو برابر نزدیک ترین تعقیب کننده شان، رئال مادرید است. مسی به عنوان رکورددار در این زمینه، 4 بار توپ طلا برده، رونالدینیو و رونالدوی برزیلی هم هر کدام دو بار برنده آن شده اند و روماریو و ریوالدو هم توانسته اند یک بار بهترین بازیکن جهان شناخته شوند. در طرف مقابل اما، کریس رونالدو، لوئیس فیگو، زیدان، کاناوارو و رونالدوی برزیلی هر کدام یک بار در لباس رئال مادرید، برنده توپ طلا شده اند و از طرف یوونتوس (4)، میلان و اینتر (3)، تعقیب می شوند.

8

تعداد سال های متوالی که لیونل مسی بین نامزدهای نهایی توپ طلا قرار می گیرد، امسال به 8 رسیده که دو برابر نزدیک ترین تعقیب کننده اش است. لئو از سال 2007 به این طرف، 4 بار اول شده و 3 بار در رتبه دوم قرار گرفته است. رونالدو امسال برای چهارمین بار پیاپی نامزد شده و آن را به کاندیدشدن های قبلی اش در 2007 و 2009، افزوده است. این در حالی است که هم نام برزیلی این بازیکن 3 بار پیاپی در بین سال های 96 تا 98، در بین 3 بازیکن برتر دنیا قرار گرفته بود.

7

تعداد دفعاتی است که اسپانیا صاحب کاندید نهایی بوده، ولی هیچ گاه نتوانسته عنوان را مال خود کند که از کشور رده دوم، انگلیس، دو بار بیشتر است. ژاوی 3 بار سوم شده در حالی که رائول، تورس و اینیستا (2 بار) هم نتوانستند مرد سال دنیا شوند. گری لینه کر و آلن شیرر در سال های 91 و 96، سوم شدند و دیوید بکام (2 بار) و فرانک لمپارد هم در جایگاه دوم قرار گرفتند.

5

پنج بار جایزه نصیب کسانی شده که در باشگاه های متفاوتی برنده آن شده اند. این در مورد رونالدو، 3 بار رخ داده است. او در سال 96، برای آیندهوون و بارسلونا بازی می کرد. سال بعدش بازیکن بارسا و اینتر بود و در سال 2002 برای اینتر و رئال مادرید گلزنی می کرد. ژرژ وه آ در سال 95 برای دو تیم پاریسن ژرمن و میلان به میدان رفته بود در حالی که فابیو کاناوارو در سال 2006 با پوشیدن پیراهن تیم های یوونتوس و رئال مادرید، آخرین بازیکن از این حیث لقب گرفته است.

5

تعداد نفراتی که دفعات متعدد در رده دوم قرار گرفته اند هم پنج است. لیونل مسی در سال های 2007 و 2008 و 2013 و کریستیانو رونالدو در سال های 2009 و 2011 و 2012، دوم شدند. این دو بازیکن در مواقع دیگر توانستند توپ طلا را ببرند، ولی 3 بازیکن دیگر هیچ گاه این فرصت نصیب شان نشد. هریستو استویچکوف در سال 1992 مقابل مارکو فن باستن و در سال 1994 مقابل روماریو بازنده شد. دیوید بکام در سال های 99 و 2001 در رقابت با ریوالدو و لوئیس فیگو، دوم شد. تیری آنری هم در دو سال پیاپی در رودررویی با زین الدین زیدان و رونالدینیو، بهترین بازیکن دوم دنیا لقب گرفت. دیگر بازیکنانی که بیش از یک بار در بین 3 نامزد نهایی قرار گرفته، ولی هیچ گاه برنده جایزه نشده اند، ژاوی و اینیستا و دنیس برکمپ هستند که آخری دو بار در سال های 93 و 97، سوم شد.

0

هیچ دروازه بانی تا به حال نتوانسته برنده توپ طلا شود که مانوئل نویر امسال امیدوار است آن را تغییر دهد. نویر فقط دومین دروازه بانی است که در بین 3 نامزد نهایی قرار می گیرد. قبل از او، هم وطنش، الیور کان، توانسته بود بعد از درخشش در سال 2002 و البته جام جهانی کره و ژاپن، در بین کاندیداهای نهایی قرار بگیرد، ولی بعد از رونالدو، دوم شد. علاوه بر این، فقط 3 مدافع توانسته اند بین 3 نفر نهایی قرار گیرند. پائولو مالدینی و روبرتو کارلوس در سال های 95 و 97 دوم شدند و فابیو کاناوارو در سال 2006، تنها مدافعی لقب گرفت که توانسته بهترین بازیکن سال جهان، شناخته شود.

گفتنی است مراسم امسال توپ طلا دوشنبه شب در زوریخ سوئیس برگزار خواهد شد و یک نفر از بین مانوئل نویر، کریستیانو رونالدو و لیونل مسی، برنده آن خواهند شد. رونالدو به دنبال سومین، مسی به دنبال پنجمین و نویر به دنبال اولین جایزه خود از این حیث هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 21 دی 1393 | 11:30 | نویسنده : علی دشتی & ارشیا |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.