بعد از مسى و رونالدوى فرا زمينى، چه كسى جاى آنها را پر خواهد نمود؟

جدیدترین عکس و خبر ها از رونالدو و رئال

خبرها از معتبر ترین وبسایت های دنیا گرفته میشود!

بعد از مسى و رونالدوى فرا زمينى، چه كسى جاى آنها را پر خواهد نمود؟

علی دشتی & ارشیا
جدیدترین عکس و خبر ها از رونالدو و رئال خبرها از معتبر ترین وبسایت های دنیا گرفته میشود!

بعد از مسى و رونالدوى فرا زمينى، چه كسى جاى آنها را پر خواهد نمود؟

طرفدارى- ليونل مسى يا كريستيانو رونالدو؟ چنين پرسشى جذاب ترين و در عين حال جنجال برانگيزترين بحث موجود بين طرفداران فوتبال در سال هاى اخير بوده است. هر فوتبال دوستى نظرى خاص در اين باره داشته و يكى از اين دو ابر ستاره را ترجيح داده است، اما براى يوهان كرايوف چنين بحثى هرگز قانونى و درست محسوب نمى شود:"مسى با وجود اينكه مهاجمى صرف به حساب نمى آيد گل هاى فراوانى به ثمر مى رساند. در مقايسه بين اين دو اختلاف بزرگى از نظر من وجود دارد، چون نمى توان هافبكى بزرگ را با مهاجمى بزرگ مقايسه نمود."

البته اين اسطوره فوتبال هلند به طور مشخصى با ابراز چنين جمله اى نشان داده كه وى مسى را به رونالدو ترجيح مى دهد. براى بسيارى از اسطوره هاى ديگر دنياى فوتبال نظير لوئيز فيگو اما پاسخ به چنين پرسشى به طور كامل سليقه اى است:

چنين پرسشى مثل اين مى ماند كه انسان بخواهد در يك رستوران بين دو غذاى لذيذ يكى را انتخاب نمايد.

در پس چنين پرسش ها و مقايسه هايى اما دو بازيكن فوق العاده فوتبال پنهان شده اند كه در ده سال گذشته به طور شگفت انگيزى، با رقابت بين خود سبب بهبود مدام عملكرد فردى خود گشته اند. اين دو ابر ستاره دنياى فوتبال با عملكرد منحصر به فرد خود نه تنها ركوردهاى عجيبى در گل زنى بر جاى گذاشته اند، بلكه علاوه بر دو قطبى نمودن دنياى فوتبال به سطحى غير قابل دسترسى در اين رشته ورزشى نيز دست يافته اند و توانسته اند از سال 2008 به مدت هفت سال متوالى علاوه بر انتخاب شدن به عنوان برترين بازيكن سال فوتبال جهان، توپ طلا با ارزش ترين عنوان فردى اين رشته ورزشى را نيز بين خود تقسيم نمايند.

آيا نيمار مى تواند چنين خلايى را پر نمايد؟

حال اين پرسش مطرح مى شود كه بعد از اتمام اين دوران طلايى با حضور اين دو ابر ستاره، چه اتفاقى در فوتبال خواهد افتاد؟ كريس رونالدو در حال حاضر از شرايط بدنى فوق العاده اى برخوردار است و در مسى نيز همانند رقيب پرتغالى خود هيچ نشانه اى از افت عملكرد ديده نمى شود. با اين وجود زمانى فرا خواهد رسيد كه اين دو ابر ستاره از دنياى حرفه اى فوتبال كناره گيرى خواهند نمود و خلايى بزرگ را از خود بر جاى خواهند گذاشت. اما چه كسى از قابليت پر نمودن چنين خلايى برخوردار است؟

از نيمار وليعهد ليونل مسى در بارسلونا به عنوان كانديدى براى عهده دار شدن چنين مسئوليتى ياد مى شود. از زمان حضور او در تيم سانتوس برزيل همگان براى او آينده درخشانى پيش بينى مى نمودند و در اين فصل نيز وى با به ثمر رساندن گل های فراوان در ديدارهاى رسمى بارسلونا عملكردى جادويى از خود به نمايش گذاشته است. در جام جهانى 2014 نيز وى بار اميد همه هواداران برزيل، ميزبان رقابت ها را به تنهايى به دوش كشيد و تكنيك، اراده، قدرت رهبرى و هر مشخصاتى كه يك بازيكن بزرگ در يك تورنمنت بزرگ به آن نياز دارد را در آن رقابت ها از خود به نمايش گذاشت. با اين وجود نيمار مى تواند همانند مسى و رونالدو دورانى را تحت تاثير خود قرار دهد؟ وى مى تواند به بازيكنى تبديل گردد كه در آينده هاى دورتر نيز طرفداران فوتبال نام او را همچنان به ياد آورند؟

نظرات در اين زمينه نيز متفاوت است، بوبان ستاره كروات سابق تيم ميلان در اين باره معتقد است:"نيمار هرگز به بازيكنى نظير رونالدو، ابراهيموويچ، اينيستا و به ويژه مسى تبديل نخواهد شد. او فاصله بسيار زيادى تا چنين كيفييت و سطحى دارد." البته از پيشرفت فوق العاده او در بارسلونا نمى توان به راحتى چشم پوشى نمود، اين ستاره برزيلى در فصل اول حضور خود در نيوكمپ موفق به ثمر رساندن پانزده گل شد و در دومين فصل خود نيز سى و نه مرتبه دروازه حريفان را باز نمود. در فصل جارى نيز وى موفق به ثمر رساندن دوازده گل در سيزده بازى لاليگا شده كه چنين آمارى با آمار بر جاى مانده از مسى و رونالدو به طور كامل قابل مقايسه است، با اين تفاوت كه نيمار تنها بيست و سه سال سن دارد.

نيمار همچنين نشان داده كه بر روى او به عنوان بازيكن بازى هاى بزرگ نيز مى توان حساب نمود، بازيكنى كه در چنين بازى هايى مى تواند  اختلاف ها را رقم زند. براى نمونه در رقابت هاى ليگ قهرمانان فصل گذشته اين ستاره برزيلى از مرحله يك هشتم نهايى تا فينال برلين در همه بازى ها موفق به گل زنى براى بارسلونا شد و به همين دليل توماس فرمالن هم تيمى بلژيكى نيمار، او را با مسى مقايسه مى نمايد:

نيمار و مسى هر دو سبب غافلگيرى ما در هر بازى مى شوند و بازيكنان بى نظيرى هستند.

برخى رفتارها و فعاليت هاى نيمار در خارج از زمين فوتبال نظير جنجال مالى به وجود آمده در نحوه پيوستن او به بارسلونا و يا رفتار او در جشن هاى فتح سه گانه بارسلونا در انتهاى فصل گذشته كه حتى با انتقاد تند ژاوى نيز همراه شد، تاثيرى منفى بر وجهه نيمار داشته اند. ژاوى در آن زمان به روزنامه اسپانيايى Sport در اين باره گفته بود:

نيمار بايد به طور بسيار جدى در مورد رفتار و برخورد خود فكر كرده و خود را تغيير دهد.

يوهان كرايوف اسطوره بارسلونا نيز انتقاداتى را در اين زمينه به نيمار وارد نموده است:"وى همواره در مركز همه حاشيه هاى خارج از زمين فوتبال است، نيمار براى پيشرفت تنها بايد بر فوتبال تمركز كند و به آن فكر كند. از طريق فعاليت هاى حاشيه ساز جانبى، نيمار هرگز به ستاره بزرگى بدل نخواهد شد. مشكل اساسى اين است كه وى همواره به نحوى با چنين حاشيه هاى ارتباط داده مى شود." نيمار بى ترديد از پتانسيل لازم براى جانشينى مسى و رونالدو و تحت تاثير قراردادن دورانى از فوتبال برخوردار است، اما مسير رسيدن به چنين هدفى براى وى تنها با تمركز مدام بر فوتبال و دور نگه داشتن خود از حاشيه هاى خارج از مستطيل سيز فراهم مى شود، مسيرى كه چندان آسان به نظر نمى رسد.

پل پوگبا؟ همه چيز امكان پذير است

مسير تبديل شدن پل پوگبا به بازيكنى بزرگ در دنياى فوتبال از دوران جوانى وى كاملا مشخص بود و به نظر تنها سر آلكس فرگوسن سرمربى اسطوره اى منچستريونايند كه در سال 2013 مجوز خروج وى از جمع شياطين سرخ به سمت يوونتوس را صادر نموده، تمايلى به ديدن چنين مسيرى نداشته است. از آن زمان به بعد اين ستاره فرانسوى در جمع تورينى ها سه مرتبه متوالى موفق به فتح اسكودتو شده و ارزش خود را در بازار نقل و انتقالات تا مرز هشتاد ميليون يورو افزيش داده است. پل پوگبا با يوونتوس در اين فصل شروع چندان قابل قبولى نداشته است اما هيچ ترديدى در زمينه پيشرفت بيشتر وى به چشم نمى خورد.

زين الدين زيدان اسطوره فوتبال فرانسه در مورد هم وطن خود معتقد است:"كلمه اشتباه را نمى توان در خصوص تصميم سر آلكس فرگوسن براى صدور مجور خروج پل پوگبا از منچستريونايتد به كار برد. اما پوگبا مى توانست در صورت ماندن در جمع شياطين سرخ ضمن بدل شدن به يكى از بهترين هافبك هاى اين باشگاه، جاى خالى پل اسكولز را نيز به خوبى پر نمايد." ريو فرديناند مافع سابق منچستريونايتد نيز در مورد پوگبا معتقد است:"وى از قدرت و هيبتى نظير پاتريك ويرا برخوردار است و پاهاى او نيز شبيه يك بالرين هستند. من قسم مى خورم كه اگر پوگبا دچار مصدوميت سنگينى نشود، در چهار سال آينده به عنوان برترين بازيكن سال فوتبال جهان انتخاب خواهد شد." ريو فرديناند البته تنها كارشناسى در دنياى فوتبال محسوب نمى گردد كه به پل پوگبا براى پر كردن خلا ناشى از كناره گيرى مسى و رونالدو از دنياى فوتبال اعتماد دارد.

جيانلوئيجى بوفون نيز اعتقاد خاصى به پل پوگبا هم تيمى خود در يوونتوس داشته و مطمئن است كه وى مى تواند انتظارت لازم براى پر كردن چنين خلايى را برآورده نمايد:"بعد از تنها چند جلسه تمرينى ما متوجه شديم كه وى چه كيفيتى دارد. نمى دانم در منچستر چرا قابليت هاى پوگبا ديده نشده است. من هرگز بازيكنى در اين سن و سال نديده ام كه از چنين قدرتى برخوردار باشد، وى از همه مشخصه هاى لازم را دارا است. پوگبا مى تواند كارهايى را در زمين انجام دهد كه فقط از عهده پوگبا بر مى آيد، همانند مسى و رونالدو."

فقط زمان نشان خواهد داد كه آيا پوگبا و نيمار مى توانند جاى خالى ابر ستاره هايى نظير مسى و رونالدو را پر نمايند. پوگبا و نيمار هم اكنون نيز بازيكنان بزرگى محسوب مى شوند، اما تصور چنين جايگاهى براى آنها از هم اكنون امكان پذير نمى باشد. چون هرگز آنها و هيچ بازيكن ديگرى نخواهد توانست نظير مسى و رونالدو چنين ركوردهاى بى نظيرى را در امر گل زنى اين ناب ترين و جذاب ترين موضوع فوتبالى در زمانى محدود از خود بر جاى گذارد. ادن هازارد ستاره بلژيكى تيم چلسى در اين زمينه مى گويد:"من از خود اغلب مى پرسم كه براى به ثمر رساند پنجاه يا شصت گل در يك فصل همانند مسى و رونالدو چه كار بايد انجام دهم. من البته تلاش خود را كرده ام ولى به اين نتيجه رسيده ام كه هرگز نمى توانم گل زنى واقعى نظير آنها باشم، چون اين يك مسئله كاملا روحى و روانى است. بيشتر مواقع من فكر مى كنم كه زدن يك گل در هر بازى كافى است و در حقيقت از انگيزه لازم براى ثبت ركوردهاى بيشتر همانند آنها برخوردار نيستم."

به طور دقيق اين موضوع دليل اختلاف بين مسى و رونالدو با ساير بازيكنان دنياى فوتبال است. اين دو ابر ستاره هيچ ترديدى در زمينه توانايى هاى خود ندارند و از سوى ديگر از انگيزه اى سيرى ناپذير براى رسيدن به موفقيت ها و ركوردهاى بيشتر برخوردار هستند. در حال حاضر بهترين راه حل ممكن اين است كه از شرايط موجود لذت ببريم، چون در آينده اى نه چندان دور روزى خواهد آمد كه دوستداران فوتبال ديگر شاهد درخشش و گل زنى اين دو ابر ستاره نخواهد بود. از اين منظر بى ترديد صحبت هاى ديگو فورلان بسيار سنجيده و مناسب به نظر مى رسد:

ما بسيار خوش شانس بوديم كه توانستيم دوران اوج رونالدو و مسى را تجربه كنيم. تا زمانى كه ممكن است بايد از اين شرايط لذت ببريم، چون اين دو منحصر به فرد و تكرار نشدنى هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 11 آذر 1394 | 9:35 | نویسنده : علی دشتی & ارشیا |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.